FANDOM

Vortymer Malabir
BIOGRAFISKA FAKTA
Varelse:
Härkomst:
Födelseplats:
Född:
Död:
FYSISKA FAKTA
Kön:
Längd:
Kroppsbyggnad:
Hårfärg:
Ögonfärg:
Utmärkande drag:
SOCIALA FAKTA
Familj:
Sysselsättning:
Titel:
Smeknamn/alias:
Första omnämnande:
Senaste omnämnande:
Status: Död.

Vortymer III Malabir var kung i Semarien mellan första och andra drakkriget. Han kom att bli den siste (eller senaste?) kungen som inte tillhörde den semariska högadeln (det vill säga kungsätterna). Högadeln konsoliderade successivt makten genom att helt sonika utmanövrera de mindre inflytelserika ätterna, och efter kung Vortymer har högadelns grepp om falktronen varit total.

Han har fått ett smek- eller tillnamn: den siste kungen. Han kallas således Vortymer den siste kungen.

Historia

En historia om kung Vortymer III förtäljer att Hans Majestät och tolv av hans edsvurna riddare, samt hans kharismat Khilonda Snösiska, en gång sökte skydd i en jordkula. En fruktansvärd storm härjade, så de stängde in sig och tänkte rida ut ovädret.

På natten ska Vortymer ha haft en skräckdröm; marskuggor i mänsklig hamn hade kommit för att ha ihjäl honom, drömde han.

När gryningen så anlände smög kungen och Khilonda ut ur jordkällaren. Därefter lät hon regna eld över de sovande riddarna, varpå Vortymer förseglade de edsvurna, kungatrogna männens öde genom att stänga och regla dörren utifrån.